Skip to content
Home » Gasteskriv: Filip, Sydsolen

Gasteskriv: Filip, Sydsolen

• by

Hej! Jeg hedder Filip, er 22 år gammel og havde fornøjelsen af at være gast ombord på Sydsolen i to måneder (fra december 2022 til februar 2023). Jeg husker tydeligt den bølge af nervøsitet, der ramte mig, da jeg trådte ind i lufthavnen. I det øjeblik, jeg lagde øjnene på en gruppe unge mennesker, var jeg overbevist om, at det var dem, jeg skulle tilbringe de næste to måneder med. Men da jeg kom hen til gruppen, forsvandt min nervøsitet næsten samme sekund. Jeg blev mødt af de mest venlige og imødekommende mennesker, og allerede på det tidspunkt følte jeg en indre tryghed, der fortalte mig, at denne rejse til Panama og Galapagosøerne ville være det hele værd.

Ved ankomsten og påmønstringen i Panama blev vi fordelt ud på Sydbådene. Jeg og to andre fyre blev tildelt båden Sydsolen. Skipperen og de erfarne/tidligere gaster, gav os en fantastisk velkomst. Jeg kunne hurtigt mærke, at der var en god social dynamik både blandt de nye og tidligere gaster, og ikke mindst med vores skipper.

Få dage efter ankomst skulle vi på den første, men også korte sejltur. Jeg kunne hurtigt mærke en spænding ved udsigten til noget, som jeg aldrig før havde prøvet – at sejle. Samtidig var der en hvis usikkerhed om, hvad der blev forventet af mig, både af skipperne og de andre gaster. Men som gast ombord på Sydbådene var der ingen forudsætninger for at kunne sejle på forhånd. Det eneste krav var en vilje til at lære og en interesse for at blive en dygtig gast. Skipperne og de erfarne gaster stod parat til at vejlede og undervise, lige fra vind og vejr til sejltrimning, knob og kursplanlægning. Vær ikke nervøs, hvis du ikke har sejlet før! Det kommer nemt og hurtigt under huden, når man bor på vandet.

Når man tilbringer flere dage i træk på havet, bliver man hurtigt en del af en helt ny daglig rutine. Alt føles næsten som en verden for sig selv. Der er mindre plads til at bevæge sig rundt, en anderledes seng, ukendte madretter og en række andre forskellige oplevelser, men hyggen fortsætter ufortrødent! Man får mulighed for at opleve utrolig mange fantastiske ting, såsom de mest betagende solnedgange, delfiner, der følger båden og vandfarver, der nærmest ligner noget fra en film.

En af de ting som du skal glæde dig mest til, når det er din tur til at komme ombord på Nord&Syd bådene er dykning! Der er det hele på bådene: Mulighed for at tage dykkercertifikat, dykkerinstruktører og alt nødvendigt dykkerudstyr. Når jeg ser tilbage på min tid med Sydbådene, er det dykningen, der står klarest i mine tanker. Det er som at træde ind i en helt ny verden og få et helt nyt perspektiv på livet under vandoverfladen, uanset om det drejer sig om store eller små havdyr. Det er virkelig en fantastisk oplevelse!

Som nævnt tidligere, var der meget nyt for mig, inden jeg tog af sted. Første gang jeg sejlede, første grupperejse og første gang jeg var så langt væk hjemmefra. Alle bekymringer forsvinder efter meget få dage. Der er plads til alle, så kom af sted!